A fost odată ca niciodată o pereche de pantaloni din velură roșie, care au fost luați de pe raftul unuia din cele mai exclusiviste magazine tip boutique din Cracovia. Noul său proprietar, Sofia, era un respectat director de marketing în vârstă de 32 de ani cu un job extravagant, a cărui extravaganță nu putea fi depășită decât de cea a calendarului ei social. Atracția a fost instantanee. În următoarele două săptămâni au fost de nedespărțit. Sofia și-a luat pantalonii de velură roșie în toate locurile chic nou deschise în oraș. Doar că, într-o bună zi, s-a oprit din a-i mai purta.
„M-a părăsit... într-o pungă, cu o fustă mini cu animal print căreia nici măcar nu i-a rupt eticheta”, mi-a povestit într-o zi la cafea prietena mea, perechea de pantaloni din velură roșie, „se pare că nu îi „trezeam bucurie”1.” Au trecut cinci ani de la acea zi tristă – și nu e singura în această situație. Într-un oraș care oferă milioane de posibilități în modă, să fii aruncat la gunoi e una din posibilitățile extrem de des întâlnite2.
Fiind la rândul meu o fustă roz din voal, având și eu o vârstă considerabilă, i-am înțeles frustrarea. „Sofia are în mod clar fobie de relații pe termen lung”, i-am spus, ușor defensivă.
„Nu îi era teamă de relații pe termen lung”, m-a contrazis perechea de pantaloni din velură roșie, cu tivul tremurând, „relațiile pe termen lung pur și simplu nu mai sunt în tendințe. Acum se poartă fast fashion.”
Mai târziu, spre seară, așezată confortabil în garderobă, nu mă puteam gândi decât la cuvintele ei. Mă întrebam obsesiv, ar putea fi oare adevărat? În această eră în care se pune accentul pe cantitate și rapiditate, e posibil oare ca ideea de fidelitate să nu mai fie la modă?
„Uite cum stă treaba”, mi-a explicat buna mea prietenă, rochia neagră, „dacă vrei să ai o relație pe termen lung trebuie să rămâi relevantă – o paletă clasică, cusături impecabile și ocazional să întorci capul în altă parte când femeia ta încearcă alte ținute.” Ea și proprietara ei, Margit, sunt într-o relație fericită de 17 ani. A însoțit-o pe Margit la evenimente oficiale, iar Margit i-a cumpărat Perwoll Renew Advanced. „Iată de ce insist eu pentru un detergent bun de rufe”, a spus ea, cu o bretea fluturând pe umerașul atârnat în curte, „e unul din pilonii de bază ai stilului de viață slow fashion”.
„Trebuie să fii inteligent”, răspunde prietena noastră pragmatică, costumul gri, „în fiecare an se consumă 80 de miliarde de articole vestimentare noi3. Vrei să fii doar o cifră într-o statistică? Dacă nu, trebuie să preiei controlul.” Apoi a făcut o listă cu toate lucrurile pe care le-a încercat pentru a-și păstra relevanța: broșe, curele, petice și „incidentul” când proprietara i-a îndesat niște pernuțe la umeri pentru o petrecere în stilul anilor '80. „Uneori este nevoie de creativitate pentru ca lucrurile să rămână interesante”, spuse dând din umeri.
Pe drumul spre casă, am pus ochii pe o sticluță de vopsea neagră pentru textile. Să fie ăsta răspunsul pentru a încetini puțin mersul lucrurilor în fast fashion? Să fi venit oare acea vreme în care ori te conformezi ori ajungi la gunoi?
„Absolut deloc”, a exclamat prietena mea din valură roșie când am deschis subiectul săptămâna viitoare la balet, „de ce să mai trăiești dacă nu te diferențiezi cu nimic de ceilalți? Iată de ce m-am hotărât să nu mai fiu o pereche de pantaloni.” Pauza pe care a făcut-o a sporit efectul dramatic.
S-a întâmplat acum câteva zile, spune ea, după o altă aventură de câteva zile în urma căreia sfârșise într-un magazin second-hand. La început s-a simțit ofensată, dar întâmplarea a făcut ca cel mai cool designer slow fashion din Cracovia, Ania, să treacă tocmai atunci pe acolo. „M-a luat de pe raft, m-a făcut bucăți și apoi m-a cusut la loc. Nu m-am simțit niciodată atât de vie”, spuse ea plină de strălucire, „și uite ce sunt acum – o geantă stil sacoșă!”
În seara respectivă am simțit un licăr de speranță. Desigur, mulți oameni vor continua să trateze hainele ca pe niște lucruri de unică folosință – ceva pe care îl porți și îl arunci. Dar există și acei oameni care văd frumusețe în imperfecțiuni. Asta este lumea din care am ales să fac parte – cea care strălucește cu broșe și pernuțe de umeri și care are o abordare responsabilă față de modă. În cuvintele marelui Yves Saint Laurent, „Moda trece, stilul e etern.”
Image credits
Header image: Shutterstock
Surse:
- Marie Kondo‘s One Condition of Keeping Items That Don’t “Spark Joy” (Singura condiție a lui Marie Kondo pentru a păstra obiecte care nu ne „trezesc bucurie”)
- Environmental impact of the textile and clothing industry (Impactul industriei textile și vestimentare asupra mediului)
- The True Cost: Environmental Impact (Adevăratul cost: impactul asupra mediului)
La fel ca aceste personaje, Perwoll înseamnă mai mult decât un ambalaj drăguț. Citește mai multe despre parcursul nostru spre sustenabilitate aici.